VR is veel ouder dan de meeste mensen denken.
De technologie werd 80 jaar geleden uitgevonden. Maar de opkomst van virtual reality maakte in 2014 een grote sprong.
Toen zagen grote spelers als Samsung, Google, Sony en Facebook iets in virtual reality en gingen ermee aan de slag.
Wat ooit als sciencefiction werd beschouwd, is nu een veelgebruikte techniek.
Computersimulaties hebben een behoorlijk lange geschiedenis. In 1838 werd virtual reality geboren met het idee van de stereoscoop van uitvinder Charles Wheatstone.
Het apparaat zorgde ervoor dat je met beide ogen beelden zag. Het zag er apart uit en creëerde een 3D-effect dat een diepte creëerde die kon worden waargenomen.
Het boek "The Pygmalion Spectacles" verscheen in 1935 en is geschreven over VR-brillen.
Het sprak over de bril van de "toekomst", waar men beelden, geluiden en smaken kon ervaren.
In 1961 werd de eerste VR-bril genaamd "Headsight" uitgevonden. De uitvinder van deze nieuwe succesvolle techniek was Ivan Sutherland.
De bril had stereogeluid en het 3D-beeld was stereoscopisch. Er werd ook gebruik gemaakt van headtracking.
3D-technologie is ontwikkeld omdat 2D niet het gewenste effect van het ervaren van een echte simulatie zou bereiken.
Het werd gemaakt in 1969 en heette "Artificial Reality". De naam "Virtual reality" werd pas in 1987 aan de technologie gegeven.
De technologie zelf werd in verschillende beroepen gebruikt: het leger, het ziekenhuis en de NASA.
VR vond uiteindelijk ook het gamebedrijf SEGA en ging ermee aan de slag. Hierdoor konden spelers de simulatie voor het eerst ervaren.
De simulatie werd ook opgemerkt door Nintendo. In 1995 presenteerde het bedrijf de virtuele jongen in Japan. Het waren VR-brillen en een gameconsole.
De simulatie had niet echt een erg goede beeldkwaliteit en had weinig functies zoals geen headtracking, wat de simulatie niet echt populairder maakte.
De beelden bezorgden mensen misselijkheid en hoofdpijn. Het was een mislukking en zo erg dat het niet eens in Europa werd verkocht.
Virtual reality doodde Nintendo en ze stopten de komende 15 jaar met het gebruik van VR-apparaten.
In 2011 werd de technologie opnieuw populair. Oculus Rift is uitgevonden door Palmer Luckey en de uitvinding was een succes.
Met behulp van deze uitvinding werd de jongen miljonair. De uitvinding begon met een prototype dat een tiener in zijn schuur met ducttape in elkaar zette.
Tenslotte zou de bril via crowdfunding gerealiseerd kunnen worden. Oculus kreeg in 2014 veel aanhang.
Facebook-oprichter Mark Zuckerberg kocht Oculus 2 voor $ 2 miljard. Grotere bedrijven zijn VR gaan gebruiken.
Na 2014 kwamen er geavanceerde brillen op de markt en de technologie blijft zich ontwikkelen. De beelden begonnen er ook steeds realistischer uit te zien.
Headtracking is volledig geïntegreerd met de nieuwste brillen en je kunt verschillende functies uitvoeren met verschillende controllers.